سیم ارت چیست و چه کاربردی دارد؟

سیم ارت

به سیمی که جهت افزایش حفاظت و ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد سیم ارت گفته می شود.رعایت کردن موارد ایمنی در زمان نصب هر وسیله الکتریکی یک امر بسیار مهم می باشد.یکی از روش های این ایمنی استفاده از سیم ارت است حال در این مقاله درباره سیم ارت و کاربرد های آن توضیحاتی را می دهیم.

سیم ارت چیست؟

سیمی که در مدارهای الکتریکی جهت افزایش حفاظت و ایمنی بکار می رود سیم ارت نام دارد که نام دیگر آن سیم اتصال به زمین است، به عبارتی این سیم از خروجی دستگاه الکتریکی به زمین متصل می شود. به بیان دیگر سیم ارت مانع از برق گرفتگی می شود و جریان حاصل از تجهیزات الکتریکی را به زمین انتقال می دهد.

سیم ارت

برای مثال، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی دست بر روی بدنه یخچال و با ماشین لباسشویی می کشید، لرزش بسیار ضعیفی، مانند برق گرفتگی را حس می کنید؛ این حس در واقع جریان برگشت برق ضعیف می باشد که البته برای بدن بی خطر است. در واقع مدار داخلی دستگاه های الکترونیکی معمولا برای تخلیه بارهای اضافی با استفاده از یک سیم رسانا به زمین متصل می شوند که در لوازمی، مانند لباسشویی این سیم از داخل بدنه متصل می کنند و خب لباسشویی هم بر روی زمین قرار دارد و به این ترتیب بار الکتریکی اضافی وارد زمین می شود؛ و به چتین سیم هایی که تخلیه بار از طریق آنها صورت می گیرد سیم یا کابل ارت گفته می شود. اگر کابل ارت در دستگاه های مختلف وجود نداشته باشد، اتفاقاتی از جمله، خرابی دستگاه بر اثر بار الکتریکی زیاد و حتی آتش سوزی می تواند به وقوع بپیوندد و سیم ارت جلوی چنین حوادثی را می گیرد.

استفاده از سیم ارت چه کاربردهایی دارد؟

سیم ارت کاربردهای زیادی دارد که عبارتند از:

  • محافظت در برابر اضافه بار الکتریکی
  • ثابت کردن سطح ولتاژ
  • ایجاد ایمنی در برابر زمین رسانا

محافظت در برابر اضافه بار الکتریکی:

محافظت از لوازم الکتریکی در خانه و همچنین حفاظت از افراد در برابر افزایش جریان الکتریکی یکی از مهمترین دلایل استفاده از سیم ارت است.تصور کنید جریان الکتریکی در یک محل به هر دلیلی افزایش یابد که این افزایش جریان الکتریکی باعث بالا رفتن ولتاژ دستگاه می شود و سبب ایجاد آسیب به دستگاه مورد نظر می شود اما استفاده از سیم ارت این انرژی الکتریکی را به زمین منتقل می کند و از ایجاد هرگونه آسیب و خطرات غیر قابل پیش بینی جلوگیری می کند.

سیم ارت

ثابت کردن سطح ولتاژ:

در صورت استفاده از سیم ارت دستگاه مورد نظر شما دچار نوسانات ولتاژ نمی گردد و از ایجاد تغییرات در جریان الکتریکی چلوگیری می نماید.

ایجاد ایمنی در برابر زمین رسانا:

سیم ارت این قابلیت را دارد که در برابر زمین که رسانای قوی ای است ایمنی ایجاد می کند و مانع از ایجاد خطرات ناشی از انتقال این الکتریسته می شود.

تفاوت میان سیم نول و سیم ارت:

امکان اتصال هم سیم ارت هم سیم نول به چاه ارت و نول وجود دارد. امکان اتصال این سیم ها به لوله کشی آب ساختمان نیز وجود دارد. به عبارتی دیگر بین سیم نول و سیم ارت تفاوت چندانی دیده نمی شود اما اینکه سیم نول به سیم کشی شهری اتصال یابد و سیم ارت به چاه ارت وصل باشد بسیار اصولی تر و درست تر می باشد.

اینکه هم سیم ارت هم سیم نول دارای هیچ جریان الکتریکی و برق نمی باشند از جمله شباهت های این دو سیم است اما به شکل کلی دو سیم کاملا متفاوت از یکدیگر می باشند که موارد استفاده متفاوتی دارند و اصلا امکان استفاده از هیچ یک از آنها به جای یکدیگر وجود ندارد.

انواع چاه ارت:
  • چاه ارت عمقی: این نوع چاه با عمق زیادی مورد حفاری قرار می گیرد و در آن سیستم ارتینگ استفاده می شود. اما در این شکل از چاه باید امکان ایجاد چاه با عمق زیاد در اطراف سایت وجود داشته باشد.
  • چاه ارت سطحی: این نوع چاه تا عمق 80 سانتی متری امکان حفاری دارد و زمانی که امکان ایجاد چاه با عمق زیاد وجود ندارد از چاه ارت سطحی استفاده می گردد.

سیم ارت

شرایط استفاده از چاه ارت سطحی:
  • باید فضای حداقلی در اطراف سایت وجود داشته باشد تا شرایط جهت اجرای این چاه ارت سطحی مهیا گردد.
  • باید ارتفاع آن از سطح دریا پایینتر باشد.
  • محوطه اطراف سایت باید پستی و بلندی کمی داشته باشد.
  • از لحاظ فاصله بین دکل و سایت باید فاصله زیادی موجود باشد.
انتخاب محل چاه ارت:

چاه ارت باید در مکانی که پاین ترین سطح را دارد و احتمال دسترسی به رطوبت در عمق کمتری از آن وجود دارد و یا در بخش هایی که بیشتر در میان آب و رطوبت است مثل چمن و فضا های سبز ایجاد نمود.

نتیجه گیری:

به طور کلی می توان گفت تمامی وسایل الکتریکی نیاز به سیم ارت دارند اما وسایل الکتریکی که بدنه آنها از جنس هادی است باید به سیستم اتصال به زمین وصل گردند. برای انجام کار نصب سیم ارت به شکلی تخصصی این کار را به متخصصان ما در فنی یار بسپارید تا از نتیجه کار خود رضایت داشته باشید.

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *